zondag 1 februari 2009

Denktank

Think Tank

The war on terror has been the latest myth used to provoke and privatize societies and wars for profits. It also is taking peoples lives, dignity, privacy and freedom away. On top of it all it defends a system that gave us the current economic crisis. Meanwhile it's trying to prevent us from standing up against it together, by provoking clashes based on ethnical and religious differences. If you want to do something about it, in order to replace corporatism and to restore freedom, feel free to join this project!

dinsdag 20 januari 2009

Change we can believe in

Eerder onder de titel "RE: Gaat "Athene" straks Europees? Ja dus" geplaatst op Johnito Magazine:

De titel van een blog van 16 december jl. over de volksopstand in Griekenland was dus Gaat "Athene" straks Europees?

Ik denk dat we nu, een maand later, kunnen stellen dat dat het geval is.



Ik ben geen voorstander van geweld bij demonstraties. Omdat het meestal contraproductief werkt en repressie in de hand werkt, maar ook omdat het de aandacht van het onderwerp afleidt.Maar ja, sommige mensen doen alles voor geld.

Aan de andere kant: u dacht toch niet dat een land als Letland zomaar een lening kan krijgen van het IMF, en dat dan ook ten goede kan laten komen aan het volk? Zo werken die dingen niet.

Dit is waarom ik er de laatste tijd weer op hamer om het boek "De Shock Doctrine" van Naomi Klein te lezen.

Dit is ook waarom Irak en Afghanistan niet bevrijd, maar leeggeroofd worden. Van wederopbouw is geen sprake. Dit is waarom de politieke leiders van landen als Bolivia, Equador en Venezuela gedemoniseerd worden in het Westen. Dit is waarom het belangrijk is om te weten dat er vóór de kust van Gaza een groot gasveld ligt, en dat een zelfstandige Palestijnse staat die daar aanspraak op zou kunnen maken, ondenkbaar is voor de hebzuchtigen der wereld. We mogen daarom ook serieus vragen stellen bij wat hieronder bedoeld wordt:

De Europese Unie zal pas meewerken aan de wederopbouw van de Gazastrook als de EU een " aanvaardbare Palestijnse partner" heeft. NOS

Gaat het er daarbij werkelijk om dat Hamas geen "aanvaardbare" Palestijnse partner is, die maar geen vrede zou willen? Dat dat geen correct beeld is weten we al. Dus wellicht is het eerder zo dat men liever een kneedbaar type als Abbas heeft, die waarschijnlijk wel bereid zal zijn om Gaza tot de laatste druppel te laten uitknijpen, in ruil voor "vrede."


Dit soort mechanismen zijn m.i. de redenen waarom in de wereldgeschiedenis overal ter wereld keiharde "liberale" hervormingen en privatiseringen uitverkoop van publieke voorzieningen werden en worden doorgedrukt, door gebruik te maken van de desoriënterende uitwerking op het volk, door middel van oorlog, chaos, plotselinge politieke omwentelingen en aanslagen.

Omdat dit meestal ten koste gaat van de belangen van het grootste deel van de bevolking, gaat dit steevast gepaard met diverse gradaties van dwang, repressie, onderdrukking en marteling. In de praktijk momenteel "de war on terror" genoemd.

Haha dacht u nou echt dat die verplichte vingerafdrukken in uw paspoort daar werkelijk vanwege Osama Bin Laden en soortgelijke clowns komen? Zie het als preventieve maatregel tegen uw mogelijke protest, wanneer Wouter Bos straks geld komt eisen om nog maar weer het pensioen van een paar bankmanagers te redden, terwijl uw eigen pensioen tegelijkertijd verdampt.

U dacht dat al die
privacy-schendende maatregelen er zijn om u te beveiligen? Vergeet het maar. Het is juist beveiliging tégen u. U bent gewoon bij voorbaat verdacht.



De recente protesten in Griekenland, Letland, Litouwen, Bulgarije, Ijsland en nu ook in de VS hebben géén andere achtergrond dan die op het Plein van de Hemelse Vrede.
(ja, u dacht natuurlijk dat dat protesten vóór kapitalisme, "democratie" en tegen "socialisme" en "communisme" waren. Zo simpel ligt dat echter bij lange na niet. Niemand minder dan marktfundamentalist Milton Friedman was destijds een belangrijk adviseur voor het Chinese opperhoofd Deng Xiaoping, die door de massamoord op de demonstranten bekend staat als de slachter van Peking. Friedman was overigens ook adviseur voor dictators als Augusto Pinochet.)

Tegenstanders van het keiharde neoliberalisme (fans: Thatcher, Zalm, Reagan, Lubbers, Paars, Verdonk, Wilders, Balkenende) werden en worden in veel landen met geweld onderdrukt, of anders wel afgeleid door één of andere politieke moord, een gruwelijke aanslag of door maar weer eens een oorlogje te voeren. Of door de euro in te voeren, tegen de wil van het volk,

In Griekenland trappen ze er niet meer in. In Bulgarije, Letland en Litouwen ook niet meer.

Probleem is dat het inwisselen van politici en regeringen niet helpt, zoals het ANC in Zuid-Afrika heeft ondervonden. Ook daar ging de bevrijding van de Apartheids-dictatuur de mist in door met de verkeerde economische adviseurs en geldverstrekkers (IMF, Wereldbank) in zee te gaan, waardoor het land meer bezig is met het aflossen van schulden dan het uitvoeren van het Freedom Charter. De kloof tussen arm en rijk is door deze moedwillige sabotage vooral dieper geworden.

Het systeem waarbinnen onze volksvertegenwoordigers en regeringsleiders opereren, en waardoor mede de kredietcrisis kon ontstaan, moet daarom verdwijnen en worden vervangen. Anders zal elke belofte van change we can believe in gewoon waardeloos blijken.

De grote vraag is of we wereldwijd, maar vooral lokaal, een sociaal en menswaardig alternatief hebben klaarstaan als dat moment gekomen is, of dat we ons weer in de luren laten leggen met nieuwe wijn in oude zakken. De belangrijke kwesties voor mij zijn daarin vooral: wie betaalt de rekening van het nu instortende systeem , en wat moet er voor in de plaats komen, cq. aan welk type voorwaarden moet dat gaan voldoen? Opnieuw hardline economische prioriteiten, of de nadruk op menselijke prioriteiten. Ik opteer voor het laatste.

Daarom vind ik serieus dat instanties als het IMF, Wereldbank, de ECB en de Wereld Handels Organisatie moeten worden afgeschaft. En de Europese Unie zal of vérgaand moeten worden gedemocratiseerd, (wat grofweg de afwijzing van grondwettelijke verdragen, en afwijzing van door Europese organen opgelegde beslissingen aan deelnemende landen inhoudt), of óók afgeschaft moeten worden.


Het IMF/Wereldbank-beleid van "Structurele Aanpassings Programma's" dan wel het doordrukken van ondemocratisch, en in de kern op corporatisme gebaseerd Europees beleid, leidt onherroepelijk tot sociale onrust. Die doorgaans, bij gebrek aan goede argumenten, van staatswege wordt onderdrukt met geweld of angst-propaganda.


En kun je op dat punt, wanneer democratie mede dankzij toenemende repressie vooral een holle leus blijkt, nog wel altijd voorkomen dat geweld wordt beantwoord met geweld? Goede vraag.


Mogelijke antwoorden:

maandag 22 december 2008

Verandering: wat, hoe en wie?

Op Wij Willen Verandering heb ik daar het volgende over gezegd:

Als we echt structureel maatschappelijke verandering cq verbetering willen, dienen we het simpel te houden. Cynthia McKinney, Ralph Nader, Chuck Baldwin, en Ron Paul hebben een knap voorbeeld gegeven in de aanloop naar de Amerikaanse verkiezingen. (Bob Barr liet het afweten)

Zij vonden elkaar op een viertal essentiële hoofdpunten, vanuit Amerikaans perspectief. Hierover heb ik geschreven onder de titel "Kunnen de Fantastic Four Amerika nog redden" (oke, titel verzonnen door Patman ;) )

Zoiets moet ook in Nederland mogelijk zijn, vermoed ik. Vier of vijf hoofdpunten waar het zapperige deel van links, rechts en midden zich in moet kunnen vinden, om gezamenlijk mee op te trekken. Ik doe maar een gooi:

Europese grondwet/Lissabon, oorlogspolitiek, privacy/bigbrother, herstel van publieke voorzieningen, hervorming financiële en economisch stelsel.
Op de door mij genoemde onderwerpen zal ik op dit blog nog kort en bondig in gaan.

maandag 6 oktober 2008

Hervorming van het monetaire stelsel

Ik vroeg om alternatieven, en ik kreeg een pracht-exemplaar. Onderstaand stuk is geschreven door Yelamdenu, met concrete voorstellen voor een hervorming van het monetaire systeem.


Bron: Yelamdenu


Dit is wat we moeten doen, om te kunnen ontsnappen aan de slavernij van ons volledig corrupte monetaire stelsel.

(Tevens een korte samenvatting van deze tekst.)

1) De staatsschuld is in een generatie af te lossen, als de overheid rentevrij geld in omloop brengt.

2) Nederland kan alleen onafhankelijk zijn door een eigen onafhankelijke valuta te gebruiken.

3) Bankieren (het scheppen van geld) op basis van fractionele reserves moet worden verboden. Het maakt inbreuk op de waarde van het geld van de rest van de maatschappij. Het is een gelegaliseerde vorm van valsmunterij. Banken parasiteren op de productieve deelnemers aan de economie.

4) Nederland moet werken aan een alternatief stelsel, mogelijk met totale afschaffing van rente. Dit is mogelijk door leningen als rentevrij maatschappelijk krediet te verstrekken. Geleend geld is per definitie nooit gratis, want een lening moet worden terugbetaald binnen de afgesproken termijn. In ruil voor de lening voegt de lener al waarde toe aan de economie, door het geld te verdienen om de lening af te lossen. Hierover hoeft geen rente te worden betaald, want rente brengt de economie uit evenwicht.

5) De eeuwige dwang van economische groei is tot stand gekomen door de gelegaliseerde geldschepping door banken. Dat wil zeggen, door schuld en eeuwig toenemende (exponentiële) inflatie. Economische groei is, in onze maatschappij, geen evenwichtige stand van zaken, maar juist een verstoring van dat evenwicht.

6) Economische groei is een exponentieel, niet slechts lineair verschijnsel. De 3% groei van (bijv.) dit jaar is in absolute zin meer dan de 3% groei van vorig jaar, omdat de totale economie in dat jaar met 3% is toegenomen. Het onderwijs moet alle scholieren kennis eigen maken van de exponentiële functie.

7) Deze exponentiële economische groei is daarom per definitie niet duurzaam. Uiteindelijk leidt dit tot de instorting van het hele systeem. We moeten niet streven naar economische groei, maar naar het uitroeien van de parasitaire mechanismen die economische groei noodzakelijk maken.

8) Mensen hebben maar 24 uur per dag, waarvan ze niet elk uur werkend kunnen doorbrengen; en de grondstoffen van de aarde zijn allesbehalve oneindig. Dit maakt het instandhouden van ons monetaire stelsel, met rente en fractionele reserves, onmogelijk. Want het systeem sterft als de economie niet exponentieel groeit, maar in balans is. Als er, in ons stelsel, geen schuld is, is er immers ook geen geld meer! Onderwijs dit, en ontmasker hen die doen alsof dat niet zo is.

9) De belanghebbenden van het systeem zullen het einde ervan zolang mogelijk proberen uit te stellen. Net zoals een parasiet belang heeft bij een levende, niet bij een dode gastheer. Maar het einde is onvermijdelijk. We moeten dat einde niet uitstellen en zo onze slavernij verlengen. Wees niet bang voor het verbreken van de ketenen van deze slavernij. Denk mee over alternatieven, en bestudeer de al bestaande ideeën over deze alternatieven.


Gerelateerd:


Aanvulling Johnito

Het financiële systeem bevat van zichzelf een ingebouwd zelfvernietigingsmechanisme. Zoek eens op “fractional reserve banking.” In feite komt het er op neer dat al het geld wat er nu in gepompt wordt te vergelijken valt met het pompen van steeds meer lucht in een steeds grotere luchtbel. Zolang er geen fundamentele verandering in het systeem komt, dat wil zeggen dat geld ook daadwerkelijk gedekt wordt door goederen of grondstoffen die werkelijke waarde vertegenwoordigen, en “we” niet meer massaal op schuld leven, komt het moment dat de luchtbel uiteenspat gewoon dichterbij. En daar is gewoon niets aan te doen. Behalve uitstel, zoals nu.


Een mooie filmtip is trouwens “Money As Debt.” Wat mij betreft zou dat onderdeel van de economielessen op de middelbare school moeten zijn.

Veiligheid en saamhorigheid

De politiek moet afzien van het verder invoeren van privacyschendende maatregelen, een eind maken aan de Uruzgan-missie en het vrijkomende geld investeren in méér betrokken en communicatief sterke wijkagenten (en ja, ik heb de ervaring dat dat werkt), doelmatig buurt-en jongerenwerk en bovendien in een sterke vergroting en spreiding van het aanbod van betaalbare huurwoningen. Er moet een eind komen aan het verkopen of slopen van betaalbare huurwoningen door woningstichtingen, en aan de hegemonie van commerciële verhuurders. Op die manier komt er ruimte om een eind te maken aan segregatie langs etnische en sociaaleconomische lijnen.

N.a.v. "Gouda"