Posts tonen met het label SP. Alle posts tonen
Posts tonen met het label SP. Alle posts tonen

dinsdag 8 juni 2010

Verkiezingen 2010: Stop de banken en start de verandering

Na 23 jaar intensief de politiek gevolgd te hebben is dit zo'n beetje het enige kabinet wat me nog zou bevallen. Sindsdien heb ik eigenlijk geen werkelijk ander beleid mogen aanschouwen dan het neoliberalisme in combinatie met een vleugje neoconservatisme, vooral de laatste 15 jaar.

De resultaten: we hebben ons op basis van list en bedrog in geopolitiek gemotiveerde "bevrijdings"oorlogen laten lokken, we hebben een kredietcrisis, die overging in een hypotheekcrisis, een schuldencrisis en een economische crisis, we hebben politici die namens ons geld lenen om die crises, veroorzaakt door een monetair stelsel dat systematisch op lenen en virtueel geld is gebaseerd, "op te lossen", (wie dit gezien heeft weet: we hebben een monetair stelsel gebaseerd op fractioneel reserve bankieren).

We hebben politici die door middel van angst voor terrorisme steeds meer big brother-wetten aannemen, we hebben politici die de ontstane schade bij werkzoekenden, bijstandsgerechtigden, studenten en AOW-ers willen verhalen, we hebben politici die stukje bij beetje ons privéleven afnemen en ons dmv verplichte vingerafdrukken (Paspoortwet) iedereen bij voorbaat als verdachte beschouwen, en repressie als de heilige koe beschouwen op de koop toe. Wellicht verwachten zij stiekem wel dat mensen het zat worden.

Ik ben het ook zat. Maar ik ben nog wel optimistisch. En daarom stem ik op 9 juni. Maar CDA, VVD, PvdA D66, PVV, GroenLinks, CU, SGP, TON maken bij mij geen enkele kans.

De eerste vier niet omdat ze dit land om beurten al genoeg geregeerd hebben, en dat heeft af en toe hooguit cosmetische "change" opgeleverd. De PVV niet omdat ik niet geloof in etnisch-religieuze conflicten om economische en sociale ongelijkheid te verdoezelen.

Groen Links niet, omdat ze misschien wel Groen zijn, maar links vind ik ze, op sociaal-economisch gebied, allang niet meer. Mogen daarom van mij met D66 en PvdA samensmelten. CU niet omdat ik voor een scheiding van kerk en staat ben, en vind dat homo's ook een relatie mogen hebben. De SGP niet omdat ze al genoeg kiezers hebben, en ik vind dat vrouwen ook wel eens mogen leiden. Bovendien ben ik tegen de doodstraf. TON niet omdat...nou ja. Volg Rita voor de gein eens op Twitter. Voor één vrouw wil ik de SGP best laten beslissen of ze mag leiden of niet ;-)


Ik wil échte hervorming. Echt duurzaam (en dus niet corporate gerichte cap and trade-nonsens en groene belastingen om Al Gore-stijl twijfelachtige waarheden te ondersteunen, en ook geen kernenergie, maar een grondstoffen-gebaseerde economie draaiend op zonne-energie en windenergie) , menswaardig, dierwaardig, natuurwaardig, Monsanto-vrij, een samenleving ontdaan van onnodige burocratie, een samenleving die zich niet op basis van farma-lobby gestuurde paniekverhalen zonder meer laat vaccineren, een samenleving die zich niet zonder meer door overheid en grote bedrijven laat bespioneren, een samenleving die geen steun geeft aan foute oorlogen, fout oorlogstuig, foute regimes.

Ja, ik ben een dromer. Maar ik ben niet de enige. Ik ben waarschijnlijk wel de enige met het in het plaatje genoemde kabinet in gedachten :xd:

Maar serieus, check in ieder geval even het programma over economie/financiën , sociale zaken en Buitenlandse Zaken van de SP sowieso een goede keus als je de PvdA de progressieve kant op wil laten kijken. Of verdiep je eens in de op diepgaande maatschappelijke en financiële hervorming gerichte kernvisie van MenS, de standpunten op het gebied van privacy en internetvrijheid van de Piratenpartij en de creatieve, eveneens hervormingsgezinde ideëen (basisinkomen) van Nieuw-Nederland.

En doe eens gek op 9 juni 2010 :clap:

Stop de banken en start de verandering...binnen en buiten de Tweede Kamer..

zaterdag 13 maart 2010

Beste Emiel, beste Job

Beste Emiel, beste Job,

Allereerst gefeliciteerd met jullie nieuwe baan. Ik heb zelf binnenkort ook een nieuwe baan, en ik weet daarom hoe goed het voelt om voor een nieuwe uitdaging te staan, ook al zijn de redenen minder leuk.

Hoewel mijn hart het dichtst bij een niet-bestaande partij ligt, komt de SP daar het meest in de buurt. Ik vind het daarom positief dat jullie beiden open lijken te staan voor een samenwerking, met het oog op de Kamerverkiezingen van 9 juni 2010. Dat is even een ander kopje koffie dan destijds met Wouter Bos.

Wat ik wel hoop is dat jullie verder zullen gaan dan alleen maar af te geven op het neoliberalisme, dat een belangrijke rol heeft gespeeld in het aanjagen van de financiële en economische crisis. Sowieso zal de PvdA opnieuw wat ideologische veren moeten afschudden. Maar ook de SP zou er m.i. goed aan doen iets verder te kijken dan alleen haar eigen ideologie.

Nederland, Europa en de wereld staan op een tweesprong, en alleen radicale, structurele sociale en maatschappelijke veranderingen zullen kunnen voorkomen dat de pleuris uitbreekt.

Landen die in de problemen (zijn ge)komen als gevolg van de financiële crisis zullen "geholpen" worden door internationale geldverstrekkers (IMF, Wereldbank, EU). Ze moeten in ruil daarvoor stevig snijden in publieke en sociale voorzieningen, met nieuwe sociale onrust tot gevolg. Deze sociale onrust kan twee kanten op slingeren: de ene is solidair verzet zoals tot nu toe in Griekenland te zien is, maar ook meer op structurele veranderingen geënte initiatieven als ZDay zou ik hieronder willen scharen. De andere is de extreem-nationalistische variant, die helaas meer in de mode is momenteel. Deze transformeert sociale onrust in etnische conflicten, waarbij het gevaar dreigt voor balkanisering. Eerlijk gezegd is dat een gevaar wat ik voor Nederland zeer zeker niet durf uit te sluiten.

Geopolitieke grootmachten zullen deze onrust zeker aangrijpen om hun strategische belangen te versterken (zie ook Kosovo) maar zullen zelf zeker ook met interne conflicten te maken gaan krijgen. Hierbij denk ik in het bijzonder aan de VS.

Helaas is dat vaak weer een trigger voor het starten, of nieuw leven inblazen, van oorlogen, en het verder inperken van vrijheden.

Of ik de nabije toekomst somber inzie? Ja, beetje wel...maar ik denk niet dat ik overdrijf. Voor veel kiezers zouden jullie, Emile en Job, wel eens de laatste hoop in de huidige democratische orde kunnen zijn.
Tot slot een filmpje ter inspiratie.



Succes!

zaterdag 25 april 2009

Een nieuwe koers? Het kan nog véél nieuwer.

Agnes Kant, fractievoorzitter van de SP in de Tweede Kamer, heeft een essay geschreven onder de titel:



HET IS TIJD VOOR EEN NIEUWE KOERS VOOR NEDERLAND

Hierin breekt ze, even heel kort samengevat, een lans voor het loslaten van het neo-liberalisme, en het teruggeven van de publieke sector aan...het publiek. Het lijkt een beetje bedoeld als haar actuele mini-variant op Tegenstemmen, het tweede boek van haar voorganger Jan Marijnissen.


Ze schrijft onder meer:

De huidige crisis is het resultaat van een verkeerde politiek. En het is geen uitvloeisel van een uitvoeringsfout, maar van een systeemfout. Winstmaximalisatie, hebzucht en een fixatie op de korte termijn zijn inherent aan het neoliberalisme. De mensheid heeft op veel punten grote technologische en economische vooruitgang geboekt. Het neoliberalisme heeft echter verhinderd dat deze vooruitgang de samenleving menselijker en socialer heeft kunnen maken.

En nog veel meer, maar daarvoor moet je echt even de link aanklikken.

Natuurlijk heeft ze gelijk als ze het over een systeemfout als oorzaak van de economische crisis heeft. Maar het neoliberalisme is slechts een symptoom van dat falende systeem.

Het moet gewoon maar eens duidelijk gezegd worden: zolang het fractioneel reserve bankieren en het totaal nutteloze, en ronduit criminele verzinsel "rente" niet worden afgeschaft, zal er nooit genoeg ruimte zijn voor fundamentele verbeteringen, op lokaal, nationaal en internationaal niveau.

Ik ben het op zich wel eens met Agnes Kant dat het neoliberalisme een keihard falende ideologie is. Maar elk alternatief is op termijn kansloos als het bankenstelsel (inclusief aanhangsels als IMF en Wereldbank) niet drastisch hervormd, en op termijn afgeschaft wordt.

Ik heb sterk het idee dat grote delen van de wereldbevolking daarin vér zullen gaan voorlopen op de politiek. Dat zie je bijvoorbeeld al aan de rap-groeiende Zeitgeistbeweging. Of de steeds verder groeiende sociale onrust in Europa en de wereld.


Miljoenen protesteren in Frankrijk


Een aardige tussenstap zou kunnen zijn wat de ALBA-landen proberen te bewerkstelligen.

Zie:

http://www.globalinfo.nl/content/view/1071/40/

Interessant in dit kader: de SP-lijsttrekker voor de komende Europese Parlementsverkiezingen, Dennis De Jong, zegt in de maart- editie van het partijblad Tribune het volgende:

"Het is helemaal niet zo dat je altijd al die 27 landen van de EU nodig hebt om een vuist te maken. Op sociaal terrein kan Latijns-Amerika bijvoorbeeld interessant zijn. Maar daar mogen we niet mee samenwerken, want het zit niet in de EU. Dat verstikt dus.

Inderdaad belachelijk. Maarrre...stel nou dat we dat stiekem toch doen? Gaat Barroso dan een invasie in Den Haag afkondigen?

Het zou zo maar kunnen dat "Brussel" en "Washington" zo'n eigen koers met alle middelen, legaal of illegaal, zouden proberen te verhinderen, als het al zover zou komen dat Nederland of andere Europese landen een eigen koers willen varen op bijvoorbeeld sociaal of monetair gebied..

Hoe dan ook, ik vind het essay op zich een goed begin van Agnes Kant, maar ik blijf het gevoel houden dat we, en daarmee bedoel ik eigenlijk politici en regeringsleiders in het algemeen, aan het eind van de pijplijn bezig zijn de troep op te ruimen. Voor zover de troep niet veel groter wordt. Dat kan uiteindelijk niet de bedoeling zijn.

Een wérkelijk nieuwe koers kan en moet, met of zonder politici, echt nog veel radicaler en fundamenteler, vóórdat de wolven definitief toeslaan.

Het momentum is nu.